Programul „Școala după Școală” este un program complementar programului Școlar obligatoriu, care oferă oportunități de învățare formală și non - formală, pentru consolidarea competențelor, învățare remedială și accelerare a învățării prin activită și educative, recreative și de timp liber.
Programul ȘDȘ se adresează atât elevilor din învățământul primar, cât și elevilor din învățământul secundar.
Programul ȘDȘ este conceput de unitățile de învățământ sub formă de proiect în urma unei analize de nevoi, prin consultarea elevilor, reprezentanților legali, a cadrelor didactice, a comunității locale și a altor instituții și organizații partenere. Pe baza acestor demersuri, unitățile de învățământ stabilesc grupul țintă al Programului ȘDȘ . Oferta de Program ȘDȘ este proiectată astfel încât să răspundă cu prioritate nevoilor elevilor aparținând grupurilor dezavantajate.
Organizarea programului se face pe baza unui regulament intern, elaborat de fiecare unitate de învățământ . În perioada ianuarie - februarie a fiecărui an școlar în curs, Consiliul de administrație al unității de învățământ realizează analiza de nevoi, pentru organizarea programului în anul școlar următor. Pe baza rezultatelor analizei de nevoi și a resurselor existente (umane, financiare, materiale), o comisie formată din directorul unității de învățământ, reprezentantul comitetului de părinți al școlii, două cadre didactice din învățământul primar și două cadre didactice din învățământul secundar, ale și de consiliul profesoral, realizează, până la data de 1 martie, oferta pentru Programul ȘDȘ, sub formă de pachete educaționale. Oferta pentru Programul ȘDȘ este prezentată, discutată și aprobată de consiliul profesoral al școlii.
Programul ȘDȘ se organizează prin decizia Consiliului de administrație al unității de învățământ, cu avizul IȘJ/IȘMB. Directorul unității de învățământ pune în aplicare decizia Consiliul ui de administrație și înaintează către IȘJ/IȘMB Programul ȘDȘ. Consiliul de administrație al IȘJ/ IȘMB avizează proiectul Programul ȘDȘ, dacă sunt îndeplinite condițiile prevăzute de prezenta metodologie.
Programul ȘDȘ se poate organiza în spațiile disponibile din propria unitate de învățământ sau în spațiile din alte unități de învățământ, consorții școlare etc., precum și în palate și cluburi ale copiilor, cluburi sportive școlare sau în alte spații puse la dispoziție de autorități locale, organizații neguvernamentale cu competențe în domeniu, biserică etc. Se interzice organizarea Programului ȘDȘ în spații care nu au autorizații de funcționare și în sediile partidelor politice . Se interzice organizarea Programului ȘDȘ în spații private aparținând personalului didactic sau nedidactic implicat în derularea programului.
Programul ȘDȘ se va desfășura înainte sau după programul școlar obligatoriu ( în funcție de orarul fiecărui nivel de studiu). În situația în care Programul ȘDȘ se desfășoară în continuarea programului școlar obligatoriu, în învțământul primar, se alocă un interval de timp de aproximativ o oră și jumătate necesar servirii mesei, precum și activităților recreative în aer li ber. În situația în care elevii se înscriu la Programul ȘDȘ, se poate asigura servirea mesei. Masa de prânz poate fi servită în cantina școlară sau într-un alt tip de spațiu autorizat pentru acest tip de activitate. În situația în care nu poate fi amenajat/ identificat un spațiu adecvat pentru servirea mesei, hrana poate fi asigurată în sistem de catering sau fiecare participant la Programul ȘDȘ își poate aduce pachetul cu hrană de acasă .
Programul ȘDȘ poate fi organizat pe parcursul unui număr de ore, care este prevăzut în ofertă și în regulamentul intern de organizare, dar nu mai puțin de 12 ore /săptămână. Programul ȘDȘ oferă tipuri de activități care vizează formarea și dezvoltarea competențelor specifice învățământului primar/ învățământului secundar, dezvoltarea personală și interpersonală/ pregătirea pentru viață, dezvoltarea armonioasă a personalității elevului. Programul ȘDȘ este conceput astfel încât oferă activități cu caracter universal, pentru valorizarea aptitudinilor și competențelor fiecărui elev, în conformitate cu nevoile și interesele sale.
În învățământul primar, programul ȘDȘ cuprinde activități cu sprijin specializat, ateliere / activități tematice și alte activități de tip recreativ. Activitățile cu sprijin specializat cuprind: a) supraveghere și îndrumare în efectuarea temelor; b) recuperare pentru elevii cu dificultăți cognitive, emoționale, tulburări de limbaj prin activități remediale, consiliere, logopedice; c) activități de dezvoltare pentru elevii capabili de performanță; d) activități de încurajare a lecturii independente; e) autocunoaștere, intercunoaștere prin activități de dezvoltare emoțională și socială. Atelierele/ activitățile tematice/alte activități de tip recreativ cuprind: a) acti vități practic - aplicative pe diferite domenii ( arte, științe, tehnologii, sport etc.); b) proiecte tematice, propuse de către copii sau părinți, cadre didactice etc.; c) drumeții / excursii/ vizionări de spectacole. Fiecare unitate de învățământ, în funcție de grupul țintă, constituie module de pachete de activități, prin combinarea activităților menționate mai sus.
În învățământul secundar, programul ȘDȘ cuprinde: 1. pachetul de activități pentru accelerarea învățării și performanță: a) pregătirea pentru participarea la competiții și olimpiade școlare, concursuri sportive, artistice, pe discipline, recunoaștere internațională etc.; b) participarea / organizarea de festivaluri, expoziții, realizarea de publicații școlare; c) participarea la activități de cooperare europeană (Comenius, Leonardo da Vinci ). 2. pachetul de activități de sprijin: a) asigurarea de asistență psihopedagogică pentru recuperarea decalajelor în învățare; b) activități de suport pentru efectuarea temelor, activități remediale; c) consiliere psihologică ; d) servicii de logopedie . 3. pachetul de pregătire pentru viață: a) organizarea de activități de dezvoltare personală (autocunoaștere, a învăța să înveți, abilități de comunicare); b) activități care vizează dezvoltarea atitudinii active și implicarea elevului (integrare socială, coduri de conduită, atitudine responsabilă față de mediul înconjurător etc; c) stil de viață sănătos (prevenția comportamentelor de risc: alcool, tutun, droguri, alimentație sănătoasă, regimul de viață, dezvoltare durabilă etc.); d) educație pentru carieră 4. ateliere/ activități tematice (microproiecte pe diferite domenii: arte, științe, tehnologii, sport etc.).
Programul ȘDȘ se poate organiza modular, pe unități de timp stabilite la nivelul unității de învățământ în funcție de grupul țintă și nevoile identificate, prin combinarea pachetelor de activități orientate spre dezvoltarea competențelor transferabile (a învăța să înveți, munca în echipă, activități de comunicare și relaționare) stil de viață sănătos, comportament civic. În cadrul Programului ȘDȘ, timpul alocat sprijinului specializat (efectuarea temelor, activități remediale/ de sprijin, de dezvoltare pentru elevi capabili de performanță) nu poate depăși o oră și jumătate pe zi pentru învățământul primar și două – trei ore pentru învățământul secundar.
Programul ȘDȘ se derulează pe grupe de elevi (maximum 12 elevi), constituite după opțiunile și nevoile identificate. Activitățile sunt proiectate, organizate și sus ținute de cadrele didactice din învățământul primar și secundar, consilieri, profesori de sprijin, bibliotecari, logopezi, laboranți, pedagogi, antrenori, mediatori școlari, voluntari din școală, din instituții și organizații partenere abilitate.