În cadrul şcolii noastre funcționează cabinetul de asistenţă psihopedagogică, activitatea fiind desfaşurată sub îndrumarea profesorului psihopedagog Magda Proca.
Asistenţa psihopedagogică are, ca si echivalent semantic, consilierea psihologică si educatională fiind complementară activitaţilor desfasurate în cadrul orelor de dirigenţie şi presupune colaborarea profesorului-psiholog cu profesorul diriginte.
Consilierea vizează, în mod specific, o relaţie interumană de ajutor stabilită intre o persoană specializată, psihologul, si persoana care solicită asistenţă de specialitate, persoana consiliată, relaţie ce se caracterizează prin participare si colaborare, respect si încredere reciprocă si, nu în ultimul rând, confidenţialitate.
Consilierea se adreseaza persoanelor normale scopul urmarit fiind, facilitarea modalitaţilor prin care se face faţă situaţiilor problematice sau stresorilor din existenta cotidiană.
Potenţialele dificultaţi cu care se pot confrunta elevii sunt de natura emoţională (anxietate, depresie, emotivitate), comportamentale (agresivitate) sau legate de activitatea de învaţare. Ele nu trebuie sa fie în mod obligatoriu raportate la termenii de tulburare si deficienţă.
Dificultaţile sunt văzute prin prisma nevoii de autocunoaştere, de dezvoltare personală si de adaptare. Fiecare este/devine capabil să-şi asume propria dezvoltare personală care presupune: cunoaştere de sine, capacitate de decizie responsabilă, stabilirea unor relaţii armonioase cu cei din jur, controlul stresului etc. Finalitatea este să te simţi bine cu tine însuţi, cu ceilalţi si cu lumea în care trăieşti.
În scopul autocunoaşterii psihologul realizează evaluări psihologice ale elevilor utilizând ca si instrumente chestionare, teste sau alte tipuri de probe specifice (chestionare de personalitate, chestionare de interese, teste de inteligenţă, teste de aptitudini etc.).
Se doreşte ca elevii să conştientizeze propriile capacitaţi şi limite, altfel spus calitaţile si defectele, sa le accepte si să manifeste o atitudine pozitivă faţă de ei înşişi.
Alaturi de oferirea unui suport emoţional si apreciativ un alt aspect implicat de activitatea profesorului psiholog este orientarea si consilierea vocaţională. Scopul este îndrumarea elevilor catre noi niveluri de scolarizare (si implicit catre viitoarea profesiune, carieră) care sa fie în acord cu interesele, posibilitaţile si predispoziţiile lor dar si cu cerinţele specifice perioadei in care trăim.
Este o încercare de a da raspuns mai multor întrebari: Ce pot? Ce vreau? Ce se cere? si de a le plasa într-o zonă de echilibru.
În sfera de interes a cabinetului de asistenţă psihopedagogică intra si activitatea de cercetare. Este vorba de investigaţii ce vizează aspecte ale vieţii şcolare particularizate la nivelul şcolii.
Un exemplu posibil ar fi realizarea sondajelor de opinie care presupun evaluarea atitudinilor manifestate de elevi faţă de diverse aspecte cu caracter general sau concret cum ar fi: delicvenţa si infracţionalitatea, abandonul şcolar, ore de dirigenţie, activitaţi extraşcolare etc.