Managementul comisiei metodice
Pe parcursul anului şcolar 2017 - 2018, comisia metodică a clasei pregatitoare, şi-a propus următoarele obiective:
- Asigurarea calităţii actului educaţional (întocmirea planificărilor calendaristice şi semestriale;
- Parcurgerea ritmică şi de calitate a conţinuturilor şcolare; utilizarea de strategii activ-participative folosind metode tradiționale și moderne de învățare;
- Folosirea activităţii independente, diferenţiate, de grup;
- Organizarea de activităţi extracurriculare;
- Participarea la programe de perfecţionare individuale sau colective, asigurarea accesului la informaţia de specialitate, favorizarea schimbului de experienţă;
- Perfecţionarea metodologiei sistemului de evaluare;
- Conceperea şi elaborarea unor materiale funcţionale: proiecte didactice, portofolii, teste;
- Colaborarea şcoală-familie.
Planificarea si proiectarea unitătilor de învățare s-au făcut ținându-se cont de precizările făcute în ghidurile metodologice și respectându-se planurile cadru și programele scolare.
La clasele pregatitoare conținuturile învățării au fost desfășurate cu ajutorul activităților integrate.
Toate cadrele didactice au parcurs materia ritmic şi integral, aplicându-se metode şi procedee activ-participative, la fiecare disciplină de învăţământ, conform planificărilor calendaristice proiectate pe unităţi de învăţare. Proiectarea didactică la nivelul fiecărei clase s-a realizat ţinând cont de sistemul de relaţii şi dependenţe care există între obiectivele operaţionale,competențele specifice, conţinutul ştiinţific vehiculat, strategii de predare, învăţare şi evaluare precum şi standardele de competenţă de la sfârşitul ciclului primar. S-a încercat relaţionarea şi interrelaţionarea acestor concepte în planificarea materiei la fiecare disciplină de învăţământ pentru ca activitatea de instruire şi autoinstruire să fie centrată pe elev.
Pentru mobilizarea elevilor la un efort susţinut în procesul învăţării prin angajarea optimă a mecanismelor intelectuale ale acestora, cadrele didactice au adoptat strategii de provocare şi dirijare a gândirii, strategii ce oferă condiţii optime pentru exersarea intelectului elevilor în direcţia flexibilităţii, creativităţii, inventivităţii, conducând la formarea unei gândiri moderne, algoritmice, modelatoare, problematice.
Fiecare învăţător a elaborat teste de evaluare inițială/predictivă,sumativă și finală. În urma evaluărilor s-a constatat că elevii au dobândit cunoştinţele prevăzute de programa şcolară dând dovadă de receptivitate și perseverență în ceea ce priveşte învăţarea.
În ceea ce priveşte desfăşurarea activităţilor extracurriculare s-au organizat :
- Programe artistice-serbări şcolare (de Crăciun, , serbări de sfârșit de an școlar) ;
- Excursii în împrejurimi, la Bughea de Sus, Arefu, la muzee;
- Vizionări de spectacole la teatru;
- Participarea elevilor cu materiale pe platformă :Clubul Sets-„Si eu trăiesc sănătos”-clasele I - IV ;
- Participarea elevilor la „Festivalul Primăverii”-„George Enescu”-Concurs național de creație plastică”;
- Participarea elevilor la olimpiadele scolare – rezultate etapa judeteana
- Organizarea și desfășurarea clubului de lectură „Micul cititor „
- „Ziua porților deschise ”, zilele scolii:
- Concurs Gradina copilariei, Scoala da aripi spre lumina;
- Tabara schi-Baile Tusnad, tabara de vara –Sambata de Sus;
În cadrul activităţilor curriculare, extracurriculare şi extraşcolare acţiunea pedagogică s-a centrat în egală măsură pe formarea capacităţilor intelectuale de bază, a atitudinilor şi comportamentelor dezirabile la elevi, calitatea acestor performanţe asigurându-se prin utilizarea preponderentă a metodelor interactive, activ - participative precum şi prin raportarea problematicii la experienţele copiilor.
La şedinţele comisiei metodice s-au dezbătut teme de actualitate sub formă de dezbateri,lecții demonstrative ,ateliere de lucru care facilitează optimizarea desfășurării procesului instructiv-educativ:
- Folosirea metodelor alternative de evaluare in procesul instructiv-educativ;
- Integrarea mijloacelor de tehnologia informației în activitatea instructiv-educativă ;
- Realizarea de modele de teste de evaluare sumativa;
- Prezentarea unor exemple de buna practică;
- Folosirea tehnologiei computerizate (TIC);
- Lectura suplimentară;
- Concursuri și proiecte/portofolii pentru copii la nivelul clasei.
Fiecare cadru didactic a realizat o mapă sintetică a învăţătorului care a cuprins:
planuri cadru pentru fiecare clasă, programele şcolare în vigoare, regulamentul de ordine interioară,schema orară, planificarea calendaristică şi proiectarea unităţilor de învăţare, programul ședințelor cu părinții,fişe de lucru şi teste de evaluare predictivă, sumativă şi formativă.
Școala posedă o dotare foarte buna cu TIC, cadrele didactice folosesc tehnologia informației pentru a-și pregăti activitățile și integrează în lecție mijloace moderne de învățământ (videoproiector, laptop, radiocasetofon). Se utilizează auxiliarele curriculare la diferite discipline de învăţământ. Pentru îmbunătăţirea calităţii activităţii didactice, pentru ca o şcoală să fie eficientă, este necesar ca elevii, dascălii şi părinţii să aibă foarte bine conştientizată misiunea comună, iar activitatea didactică să fie mai mult centrată pe instruire-formare şi curriculum.
Responsabil Comisia metodică: IONESCU MADALINA